IDR3013 Toppidrett 1

Slik gjennomføres muntlig-praktisk eksamen i faget toppidrett 1 for elever:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 45 minutter

Det trekkes ut et parti på normalt inntil 5 kandidater. De kan komme fra samme skole eller forskjellige skoler via et samarbeid med Eksamenskontoret og de involverte skolene. Vi ser også mulighet for å samarbeide med nærliggende skoler i andre fylker.

Læreplanen for toppidrett finner du på udir.no

Les om kjerneelementene i faget her

Sensor 1 og sensor 2 må ta kontakt med hverandre og avklare rammene før elevene får beskjed om eksamen. Det bør skje minimum fem dager før eksamen.

Forberedelsesdel

  • Oppgaven/temaet/problemstillingen skal legge til rette for at kandidaten kan vise kompetanse i flere av kjerneelementene i faget, og gir informasjon om hvilken praktisk øvelse kandidaten skal utføre i forberedelses-/eksamensdelen.
  • Kandidaten kan ta med seg notater fra forberedelsen, skriftlige eller digitale, til den muntlige høringen. Kildene som benyttes skal kunne legges fram på forespørsel.

48 timer før

  • Kandidaten får beskjed om at han/hun er trukket ut til eksamen. 
  • Kandidaten får informasjon om organisering og gjennomføring av eksamen. 
  • Faglærer går gjennom årsplan og periodeplaner.
  • Resten av dagen brukes til egenstudier og forberedelse.

24 timer før

  • Obligatorisk frammøte på skolen / i hallen.
  • Kandidaten blir informert om oppgave/tema/problemstilling, og relevante kompetansemål blir utlevert skriftlig.
  • Skolen legger til rette for at kandidatene kan øve på temaet/problemstillingen de har kommet opp i. 
  • Forberedelsesdagen skal være veiledende og hjelpe kandidatene til å se sammenhengen mellom oppgaven/temaet/problemstillingen og læreplanen.
  • Gjennomgang av tidsplan for gjennomføring på eksamensdagen.

Eksamensdel

  • Eksamenstiden er inntil 45 minutter per kandidat – ca. 30 minutter til praktisk økt og ca. 15 minutter til muntlig samtale. 
  • Kandidatene skal være klare for gjennomføring når eksamen starter. Dette innebærer at de er ferdig oppvarmet.
  • Elevene skal vise ferdigheter tilnærmet en konkurransesituasjon.
  • Flere kandidater kan være i aktivitet samtidig i den praktiske delen, dersom det er hensiktsmessig ut fra idrettens egenart.
  • Den muntlige høringen kan være en integrert del av aktiviteten og/eller som en samtale til slutt. 
  • I den muntlige delen bør kandidaten få mulighet til å vise så bred kompetanse som mulig.
  • I denne eksamenen trengs det i enkelte tilfeller en gruppe med utøvere.

Praktisk gjennomføring

Den praktiske delen må ta hensyn til den toppidretten som eleven har. Kandidaten kan også vise ferdigheter i spesifikke basisøvelser og vise skadeforebyggende trening. 

Lagspill:

  • sekvens med å vise ferdigheter av individuell teknikk / taktikk
  • spillsekvens med en gruppe utøvere

Individuelle idretter:

  • vise ferdighetsnivå i en tilnærmet konkurransesituasjon og/eller deløvelser som viser sentrale ferdigheter i idretten

Vinteridretter:

  • hensiktsmessige øvelser/aktiviteter som gir mulighet til å vise ferdigheter i den aktuelle idretten
  • det er ikke mulig å gjennomføre eksamen på vinterstid for vinteridretter

Hjelpemidler

Forberedelse

  • Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert åpent internett.

Eksamen

  • Under selve eksamen kan kandidaten ta med seg notater fra forberedelsesdelen, og hjelpemidler som er relevante.
  • Dersom det er behov for spesielt utstyr må dette avklares med eksamensstedet på forhånd, og være innenfor skolenes tilgjengelige ressurser.

Vurdering og sensur

  • Grunnlaget for vurdering er kjerneelementene og kompetansemålene i læreplanen for faget. 
  • Karakteren skal fastsettes på  individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer fram på eksamen.
  • Presentasjon, notater og andre arbeider eller hjelpemidler som har blitt produsert/benyttet i forberedelsestiden, inngår ikke i det som skal vurderes. Det er kun den faglige kompetansen som kommer fram på eksamensdagen, som blir vurdert.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse basert på kompetansemålene i læreplanen og kjennetegn på måloppnåelse i faget.
  • Vurderingskriterier blir utlevert skriftlig i forberedelsesdelen.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for IDR3013 Toppidrett 1 (PDF, 113 kB)