MOK3012 Mediespesialisering

Slik gjennomføres praktisk eksamen LK20 i mediespesialisering:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 4 timer til produksjon

Inntil 15 minutter samtale i etterkant

Spesielt for privatister

Disse punktene gjelder bare for privatister:

  • Forberedelsestid inntil 24 timer før eksamen.
  • Eksamenstid inntil 5 timer til produksjon og samtale.
  • Privatister får utdelt oppgaven digitalt.
  • Privatister må gjøre avtale med eksamensskolen om hvor forberedelsene skal foregå.

Forberedelsesdel

Eleven skal møte på skolen til avtalt tid for å få utdelt og gjennomgått oppgaven. 

Forberedelsesdelen skal brukes til å planlegge, skissere, produsere råmateriale, lage utkast med mer til bruk på eksamensdagen. Oppgaven inneholder valgmulighet for eksempel for lyd, foto, grafisk design, video, animasjon, web eller annet. Fagets egenart er spesialisering/fordypning, og det er viktig at kandidatene kan arbeide innenfor sin valgte spesialisering/fordypning på eksamensdagen. Hvilke valgmuligheter bestemmes lokalt.

Oppgaven skal være knyttet til relevante kompetansemål fra læreplanen. 

Kandidaten har mulighet til å produsere på skolen under forberedelsestiden.

Alt råmateriale som brukes på forberedelsesdagene og på eksamen, skal innhentes av kandidaten i forberedelsestiden. Alt materialet skal i utgangspunktet være egenprodusert i eksamensperioden. Unntak vil være spesifisert i oppgaveteksten. All slik bruk må det gjøres faglig rede for. Ved behov for innhenting av ekstra råmateriale på eksamensdagen, skal dette klareres med sensor.  

Forberedelesesdelen i sin helhet er individuell. Kandidaten har likevel lov til å benytte seg av assistanse under forberedelsestiden, men det er kandidaten selv som står ansvarlig for alle ledd i produksjonen. Ved bruk av assistanse, skal kandidaten klargjøre hva hjelpen har gått ut på. Ved bruk av inspirasjon, må kandidaten oppgi kilde. 

Faglærer skal være tilgjengelig for veiledning i forberedelsestiden, men har ikke anledning til å drive undervisning. Med veiledning menes å forklare hvordan oppgaveteksten og/eller læreplanmålene kan forstås, samt hjelp med eventuelle tekniske utfordringer som kan oppstå. 

Eksamensdel

Kandidaten møter til avtalt tid på eksamensdagen, og arbeider individuelt. 

Begge sensorene er til stede under eksamensdagen for å vurdere og observere, og de kan stille kandidatene spørsmål underveis.   

Kopi av råmateriale og skisser som er gjort i forberedelsestiden, skal samles inn før eksamen starter, for å sikre at det er egenprodusert og produsert i forberedelsestiden. Kandidatene skal ikke komme med ferdige produkter.

På eksamensdagen får kandidaten en oppgave som skal løses med utgangspunkt i det arbeidet som er utført i forberedelsestiden. Kandidatene skal arbeide praktisk, mens sensorene observerer. Sensorene kan komme med spørsmål i produksjonstiden.

Etter innlevert eksamen er det muntlig samtale på inntil 15 minutter. Det skal være en tidsplan for samtalene, men den kan fravikes etter avtale med kandidatene. Målet med samtalen er å få et innblikk i kandidatens idé- og produksjonsprosess, samt faglig refleksjon rundt eget sluttprodukt og egen prosess. 

I sluttsamtalen bør kandidaten vise forståelse for fagbegreper og analyse av eget produkt. Kandidaten bør utdype sine valg av arbeidsmetoder, kanaler og målgruppe. Sensor vurderer i hvilken grad kandidaten har nådd målene i læreplanen, og hvordan kandidaten anvender faglige kunnskaper og ferdigheter.

Hjelpemidler

Forberedelse

  • Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsen.

Eksamen

  • Under eksamen er alle hjelpemidler tillatt, unntatt kommunikasjon. 
  • I eksamenslokalet skal det være arbeidsro. 

Vurdering og sensur

  • Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer frem på eksamensdagen.
  • Karakteren skal settes etter at hver enkelt muntlig samtale er gjennomført. Kandidaten har rett til en muntlig begrunnelse for karakteren.  
  • Arbeid fra forberedelsedelen skal ikke vurderes.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for MOK3012 Mediespesialisering (PDF, 86 kB)