KJT2006 Kjøretøy Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i kjøretøy:

Forberedelsestid

Inntil 24 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

  • Forberedelsestid 1 time

Forberedelsesdel

  • Forberedelsedelen er obligatorisk, og kandidaten møter på skolen.
  • Kandidaten får oppgitt tema/problemstilling når forberedelsen starter. Ut fra dette kan kandidaten kartlegge aktuelle problemstillinger og hovedmomenter. Kandidaten kan også gjøre egne notater som kan benyttes under eksamen.  
  • Kandidaten kan gjøre seg kjent med aktuelt utstyr og nødvendig verktøy.
  • Kandidaten har rett til veiledning, og faglærere er tilgjengelige for dette etter angitt tidsplan.
  • Veileder skal ikke undervise, men veiledningen skal hjelpe eleven med å se sammenhengen mellom tema/oppgave og læreplanen.

Eksamensdel

  • Tverrfaglig praktisk eksamen skal inneholde en praktisk del. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av eksamen. 
  • Tverrfaglig praktisk eksamen på Vg2 skal prøve kompetansemål fra alle programfag i læreplanen og skal gjenspeile arbeidsformer gjennom skoleåret. 
  • Eksamensoppgaven kan eventuelt ha tyngdepunkt i ett programfag og være løsere tilknyttet andre fag.
  • Eksamen kan også rettes mot et lærefag innenfor programområdet, men tverrfagligheten skal ivaretas. Eksamen skal ikke være på nivå med en fagprøve.
  • Kandidatene får ulike oppgaver og tidsfordeling vil variere. Det opplyses om dette i eksamensoppgaven.
  • Hvis kandidaten er ferdig før angitt tid, skal sensor ha beskjed om det, for å kunne stille oppfølgingsspørsmål. 

Hjelpemidler

Forberedelse

  • Alle hjelpemidler er tillatt.

Eksamen

  • Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av verktøy som tillater kommunikasjon, med mindre oppgaven åpner for det. Kandidaten kan også ta med seg notater fra forberedelsedelen.

Vurdering og sensur

  • Forberedelsedelen skal ikke vurderes.
  • Eksamen skal gi kandidaten mulighet for å vise sin kompetanse i så stor del av fagene som mulig ut fra eksamensformen.
  • Vurderingen skal være helhetlig og tverrfaglig i tråd med kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene for faget.
  • Det kan benyttes sensor fra opplæringskontor, næringslivet, eller faglærer fra annen skole.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. 

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for KJT2006 Kjøretøy (PDF, 88 kB)