KPL2004 Kjemiprosess- og laboratoriefag Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i kjemiprosess- og laboratoriefag:

Forberedelsestid

Inntil 24 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

  • Gjennomføres på samme måte som for elever.
  • Ta kontakt med eksmensskolen for å avtale nærmere detaljer.

Forberedelsesdel

  • Kandidaten får forberedelsedelen på avtalt tidspunkt.  
  • På forberedelsesdagen får kandidaten utdelt et flytskjema over aktuelt prosessavsnitt. I en eventuell bedrift vil forberedelsedelen også avgrense prosessavsnittet litt tydeligere, siden et prosessavsnitt i bedrift er større enn en prosesshall på en skole.  
  • Der det er nødvendig, får kandidaten ytterligere presiseringer. 
  • Kandidaten jobber selvstendig under forberedelsedelen, men faglærer vil være tilgjengelig for spørsmål. 
  • Det er ingen egen vurdering av arbeidet fra forberedelsedelen, men det vil være utgangspunktet for løsningen av eksamensoppgaven på eksamensdagen.

Eksamensdel

  • Eksamen kan enten arrangeres på skolens prosessanlegg eller i bedrift. I begge tilfeller skal kandidaten sette seg inn i et avgrenset prosessavsnitt. I dette avsnittet skal hen se spesielt på relevante enhetsoperasjoner, samt analyse, måle-, styre- og reguleringskomponenter.
  • Kandidaten får utdelt oppgaven 24 timer etter at forberedelsedelen er mottatt. 
  • Oppgavene vil være av teoretisk karakter og praktisk karakter: 
    • De praktiske oppgavene skal besvares/vises i løpet av ca. 4,5 timer. 
    • De teoretiske oppgavene skal besvares muntlig senest etter at det har gått 4,5 timer.
    • Kandidaten har da inntil 30 minutter på å besvare de teoretiske spørsmålene som er knyttet til den praktiske delen av eksamen. 
  • Eksamensoppgaven utarbeides lokalt. 

Hjelpemidler

Forberedelse

  • Alle hjelpemidler er tillatt.

Eksamen

  • Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av utstyr som muliggjør kommunikasjon med andre.

Vurdering og sensur

  • Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. 
  • Karakteren fastsettes på individuelt grunnlag og er en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer frem på eksamen. 
  • Vurderingskriterier utarbeides lokalt og legges ved oppgavesettet i forberedelsedelen.
  • Karakter settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. 
  • Kandidaten har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for KPL2004 Kjemiprosess- og laboratoriefag (PDF, 93 kB)